Saturday 12 October 2013

semut dan senyum

setiap kali bercerita tentang haiwan, pasti saya teringat sungguh kepada anak sulung saya.
eh, dah ada anak?
ye... hihihi...

anak saya suka mendengar kisah haiwan..
dan saya gemar sekali bercerita mengenai haiwan-haiwan di dalam al-quran.

pernah dan beberapa kali juga saya bercerita mengenai nabi Sulaiman dan semut..
teruja betul dia.
"ibu, semut boleh faham ke kite cakap apa?"
"ibu,jom kita cakap dengan semut tu"

hihi.

betullah.. sedangkan nabi juga tersenyum.
apatah lagi kita..

hah! saya tidak mahu cerita mengenai semut ini.
tetapi saya ada soalan kuiz.

sila baca ye

Al Qur’an tentang kisah Nabi Sulaiman as, ketika Ia berkata kepada seekor semut,

“Maka dia tersenyum dengan tertawa karena (mendengar) perkataan semut itu. Dan dia berdoa: “Ya Tuhanku berilah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada dua orang ibu bapakku dan untuk mengerjakan amal saleh yang Engkau ridhai; Dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh”. An Naml:19


Sumber: http://www.dakwatuna.com/2008/04/23/538/rahasia-senyum-muhammad/#ixzz2hZ9SxKgQ 


soalannya:
apakah perkataan semut itu yang menyebabkan nabi Sulaiman as tertawa?


No comments:

Post a Comment

dari hati awak ke hati saya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...